Rapport fra samling; Jon og Anders

Pxblisert: 23. februar 2014 18:08
Av: kristianhorne

Rapport fra treningsleir på Playitas 4-11.02.2014

Olympia Sport med Truls Aabol i spissen tok i høst initiativ til en spennende triatloncamp på Furtuventura i februar. Jon var med som trener, mens undertegnede hadde en noe friere rolle og reiste nedover som deltaker sammen med min triatlonglade samboer. Playitas viste seg fra sin beste side med sol og temperaturer på i overkant av 20 grader stort sett hver dag. Med både 50 meters basseng og egne løpetraseer med tartandekke rett utenfor hotelldøren ligger alt godt til rette for flotte treningsøkter både til vanns og på land. Jon hadde i forkant satt opp treningsprogram for campen som stort sett bestod av ett par økter om dagen, og enkelte dager med tre økter. Jeg var med på de fleste øktene som Jon ledet, men kjørte også noen økter i egen regi. Det er veldig hyggelig å trene sammen med andre, men jeg liker også godt å styre min egen plan og legge opp programmet ut i fra hvordan kroppen føles fra dag til dag. For min del var fokuset på samlingen, mengde. Dvs flere lengre kvalitetsøkter med lav til moderat intensitet. I tillegg ønsket jeg å prioritere svømming, ettersom jeg hjemme i Norge ofte ikke får svømt så mye som jeg ønsker.

Vindforholdene på Furtuventura er av det kraftige slaget. Jon og jeg syklet blant annet den ene dagen en tur på ca. 15 mil, og sjeldent har jeg opplevd så mye motvind og sterke vindkast. Som Jon sa: dette er perfekt Norseman trening. Fikk bekreftet at Giant Propel Advance SL 1, som laget vårt kjører på liker seg godt i vindfulle forhold. Takk til Truls Haugseth fra Horten Sykkelsport som var med å hjalp til med gode sykkeltips. Terrenget på øya er forholdsvis variert men byr ikke på de store variablene når det gjelder vegetasjon. Ved siden av mange fine sykkelrunder er det flere små fjelltopper som man kan bestige med joggesko på beina. Rundt hotellet kan man velge mellom mange stier som tar deg opp flotte utsiktspunkter. Svømmeforholdene er ogsåveldige gode til sjøs. Blir man lei av mange armer og bein i bassenget er det fin variasjon å ta på seg våtdrakten og svømme ute i åpent vann. Med 2XU med på laget er det bare å glede seg mange morsomme opplevelser i våtdrakt til sommeren.

Uten navn

Samlingen ble et fint avbrekk fra vinterforholdene her hjemme i Norge. Det er rart hva en uke der man får mulighet til å ha 100 % fokus på trening gjør med motivasjonen.

Nedenfor følger en grov oversikt over treningsplanen min på samlingen. Takk til Olympia Sport, trenerne: Jon og Knut Anders Fostervold, og de andre deltakerne for en inspirasjonsrik samling!

Dag 1; Reisedag
• Rolig løp i fjellene , rolig 1.15t
Dag 2;
• Svøm 1.30t
• Sykkel 3t, 80km
Dag 3;
• Løp 20 min før 1t svøm
• Overgangsøkt: sykkel 1,5t deretter løp 60 min
Dag 4;
• Svøm open water: ca. 2000m. 35 min effektivt.
• Sykkel 150km, 6t
Dag 5
• Svøm open water, ca. 2500m, 45 min.
• Sykkel 2.45t
Dag 6
• løp 1 time i fjellene
• svøm open water, ca. 50 min.
• sykkel 2t
Dag 7
• Hardøkt løp, 3x 800m i motbakke på I3 med aktiv nedjogging i pausene på samme km fart.
• svøm open water 1t.
• sykkel 2.20t
Dag 8: Reisedag
• 1t og 30 min rolig løp.

Totalt: 30t

Uten navnw

Skriv en kommentar